| 0 التعليقات ]

المعلم ... التلميذ ..... الاحترام ..............العقاب



http://ift.tt/1NGv5Po



الضرب المبرح مرفوض تماما كما اننى لا ارضاه لابنى او بنتى او اخى او اختى ولكن للحق بعد ان عرف التلاميد بمنع الوزارة للضرب فالتلاميذ بقوا يعملوا بعمايلهم وعارفين المعلم لن يستطيع ان يفتح فمه لأنه هيتحول تحقيق وهيتبهدل بسبب جناب البيه التلميذ لدرجة ان الوزارة بعتت منشور بمنع العقاب اللفظى يعنى التلميذ يستفزك ويقل ادبه براحته وانت لا تستطيع ان تفعل معه شيئا وزى ما حنا شوفنا بعد القهر اللى كنا عايشينه من مبارك وداخليته طلعت كل الوساخة اللى فى الناس مجرد ما شمت ريحة الحرية وكذلك التلاميذ واولياء الامور مجرد ما اتمنع الضرب بقوا يشتكو المدرس لمجرد انه لمس جناب التلميذ واحيانا التلميذ يكذب ويقول ضربنى على وشى لمجرد انه ممكن يكون ضربه ضربه خفيفة كلى كتفه اوعلى راسه بيده او شخط فى سيادته فنحن شعب لا نعرف الوسطية مع ان ولى الامر مبيستحملش ابنه فى البيت ولو عمل دوشة بيديه بالجزمة ولو قعد يذاكر معاه شوية هيجيله الضغط والسكر ده من واحد بس فما بالكم من اكتر من 50 تلميذ فى الفصل الدولة عايزة تطبق اللى بيحصل برة لكن لا تعطى مثل ما يعطون فى الخارج فالفصل هناك الفصل لا يزيد عن 20 او 25 تلميذ مع كافة الوسائل من سبورات الكترونية وفصول نظيفة ومكيفة هتقلى استخدم معاه الوسائل التربوية فى العقاب التلميذ مبقاش ينفع معاه انك توقفه بس او ترسله للاخصائى لان الاخصائى لن يستطيع ان يفعل معه شيئا او حتى مدير المدرسة ايامنا لما كان المدرس يقول للواحد فينا اوقف برة الفصل كان يتمنى الارض تنشق وتبلعه ولا يقف برة الفصل من الكسوف والخجل لحد يشوفه والله العيل بقى ما عنده دم واولياء الامور بقى عندها لا مبالاه وكأن المعلم أصبح الدادة اللى جايباها الحكومة لجناب التلميذ بعد ما كان مربى فاضل يعلم ويربى ويخرج اجيال عظام نافعة لنفسها ولاوطانها محدش سأل نفسه ايه سبب ارتفاع معدلات انتشار المواد المخدرة والتحرش فى شبابنا الصغير مش هو ده الشباب اللى كانوا ايامه بيقولوا هنمنع الضرب عشان ميطلعش جيل جبان ومعقد لأ مطلعش معقد بس طلع متخدر ومتحرش عشان متعاقبش على الغلط من وهو صغير واحنا كنا بنضرب بس مطلعناش جبناء ولا متعقدين ومن الناحية الدينية فى الحديث عن الصلاة (علموا أولادكم الصلاة لسبع واضربوهم عليها لعشر وفرقوا بينهم في المضاجع) فالضرب هنا للتربية و( ليس منا من لم يرحم صغيرنا ويوقر كبيرنا ) فغاب توقير الكبير من جانب التلميذ فأنا ضد الضرب المبرح الذى يعد ضرب انتقام انما انا مع الضرب الذى يقوم ويربى واشعربأن هذا التلميذ كابنى وهو امانة عندى سيادة وزير التربية والتعليم الرجاء النظر من جانب الواقع لا من جانب النظريات والفلسفيات التربوية التى صيغت فى بلاد غير بلادنا ولا مجتمعات غير مجتمعاتنا فكل له ظروفه وأحواله ومبادؤه وعاداته



المعلم ... التلميذ ..... الاحترام ..............العقاب

موقع بوابة الثانوية العامة متخصص فى التعليم المصرى و كافة المراحل التعليمية الإبتدائية , الإعدادية و الثانوية كذلك الجامعات المصرية و نتائج الامتحانات للشهادات بمحافظات مصر

موقع وظائف جوجل وظائف جوجل,

0 التعليقات

إرسال تعليق